Wednesday 18 January 2012

muhasabah diri

alhamdulillah..18/1-selesai separuh dr end round pediatric. 50 markah diperuntukkan untuk hari ini, n baki 50 lg esok, 19/1..
hari ini hanya exam slide tentang ct scan, x ray, neonatal video n photo, ABG, CBC, and emergency..
dan esoknye adalah exam dgn patient, sebanyak 55 case, n tak tahu case yang mana satu bakal saya dpt.. semoga case mudah, n patient kanak2 tu tak meragam banyak.

sambil2 tengah study, terfikir, tahap manakah tawakkal aku padaNya..entah kenapa persoalan ini timbul. ye, mmg betol, mulut sentiasa kata, aku sentiasa tawakkal sepenuhnya kepada Allah..tp, adaakah selepas exam baru nak tawakkal?? selepas exam, bile tengok2 semula jawapan, n kalau ada salah.. mula terasa bimbang.. maknanya dah cukup ke tawakkal kita? ingat..tawakkal mesti seiring dengan usaha dan doa. letaklah tawakkal itu setinggi2 tinggi nya..

exam hari ni, alhamdulillah.. Allah permudaahkan segalanya, soalan agak mudah . semoga esok lebih mudah. have to study. doakan semua :)

benda yang sering terlupa kita lakukan adalah  bace doa selepas membace. mungkin benda ni nampak remeh, kalau zaman2 sekolah boleh je buat, kenapa sekarang tak lakukan. sungguh, keberkatan ilmu itu lagi penting dr segalanya. andai keberkatan n keredhaan ilmu itu Allah bg ppada kita, insyaAllah, apa yang kita tekankan itu akan ditanya. -muhasabah diri *

No comments: