Tuesday 21 June 2011

ENT

assalamualaikum semua. arini,21.6 yakni ari selase.

pertama2 nya, alhamdulillah,alhahamdulillah,alhamdulillah. selesai jugak written yg kedua ptg td,ent atau,ear,nose ,n throat punye written. ermmm,berakhir dgn kesudahan yg agak mendebarkan. kerana apa? sbb nye,satu kesalahan besar tlh dibuat,iaitu tersilap diagnose case.

case adelah,female,24 YEARS OLD, ade history of tooth extraction,she develops proptosis (swlling of the right eye) , then,ade facial nerve pain,n some epistaxis,n reveal NECROTIC POLYP. so,ape diagnosis nye???

pertama sekali aku fikir,die ade cancer,tp,macam x logik sbbnye umor baru 24,n kalau malignant tumor ,umor mostly above 60. n kalau malignant tumor of the nose,commonly occur to male. ok. then,aku stop kejap..
then,aku fikir diagnose laen,iaitu,maxillary sinusitis,kalau ikutkan mmg logik,sbb die ade sakit kat over the cheek,n ade history of tooth extraction, nfacial pain, which is a normal symptoms of sinusitis, n proptosis mybe from complications of sinusitis ,orbital cellulitis. tp,fikir2 balik,x logik sinusitis sbbnye,die ade mild epistaxis . tp,doctor rifaei punye soalan dh bg clue act..WHICH IS NECROTIC POLYP.. so,for sure jwpnnye adelah CANCER.. ya, jwpn sbnrnye adelah cancer,yg mane merupakan instinct aku yg pertame td. huuhu..
then.ape yg aku jawab dlm exam td?? aku menidakkan lg instinct aku yg pertame,aku jawab je tumor, tp aku lebeh jwb ttt die pasal sinusitis, aku  x mention pulak psal kena buat surgery maxxillectomy n so on..

yg past soalan case td bukannye aku sorang je pening,ramai yg diagnose sinusitis. n doc rifaie, dgn tangkasnye kate ' WHAT? SINUSITIS? ARE U STUPID?? I HVE MENTION THAT THERE IS NECROTIC POLYP,SO, THATS FOR SURE IT IS TUMOR?? HOW STUPID U R!! -doc rifaie

hahah..memang tang2 kena kat aku. then,kami bincang la dlm grup fb tu,bincang2,dgrnye,mcm doc akan consider jugak sket untuk bg markah. alhamdulillahh.. ye, bile difikirkan balik, better salah n silap atas kertas,berbanding silap atas patient sendiri. cube bayangkan kalau tersalah diagnose n ttt kat patient yg bernyawa. ape kite nak jawab dpn Allah?? so,belajarlah dr kesalahan.. ya,ilmu aku mmg masih2 sgt kurang. perlu lagi untuk beljar,beljar n beljaar.

ye,yang penting,perlu doa n tawakal sepenuhnye kpd Allah,jgn jadikan jwpn kita di atas kertas sbg ukuran markah kita,sbb banyak lg faktor laen dlm pemarkahan yg tlh ditetapkan oleh Allah. ade je org yg jawab edap time exam,tapi,result x sesedap die jawab,n ade je org yg mcm nak hancur jawab time exam ,n result sangat bagus. ape yg menjadi ukuran?? Allah mungkin nak ujikita,setakat mane kita bersyukur,or setakat mane tawakal kita kepadanNya. adekah sekadar dimulut atau mmg dr hati?? so,yg penting,DOA DOA DOA! semoga Allah menilai markah kita. ya,Allah MAHA ADIL. x de siapa yg dapat sangkal. kan Allah dh janji,bahawa Allah menilai kita dgn usaha. usaha bukan hanya pd buku,tp,usaha pd doa n tawakal.. insyaAllah,semoga kita terus terus berdoa.banyakkan doa. doa heals everything 

bg aku sendiri., td mcm agak tension lepas exam,sbb rase mcm bnyk sgt salah. then,aku cepat2 istighfar,ya. first thing yg aku akn buat bile hati rase resah gelisah ialah,aku akan bukak kalam Allah yg satu itu. bace n terus bace, n alhamdulillah,kelebihan aku beljar di sekolah agame n ditempatkan di mesir ini,menjadikan aku mudah faham dgn maksud ayat2 alquran,n menjadikan aku mudah teasa dgn kalam2 Allah yg satu itu..hati akan rase lebih tenang..alhamdulillah. then,aku pon telepon mak n ayah di ganu,untuk bgtau hasil exam aku tu. dan,perkara yg prnh aku lupe adalah,menyuruh mereka berdoa.kan doa mak tiada penghijabnye. so,semoga doa ma n abah yg sangat mengharapkan aku mumtaz lagi taun ni akan tercapaiii. aminnn...

n yg paling penting adalah doa,tawakal, n jgn mudah berputus asa dari rahmat Allah. insyaAllah, kita semua akan berjaya. aminn. oke,next exam aku adelah oral ent,ari ahad nanti. n forensic menanti 2/7 nanti,. n yg paling penting ari sabtu ni,aku bakal menerima abang ipar buat pertama kalinya. insyaAllah..syukur padaMu ya Allah,jadilah hamba yg lebeh2 bersyukur :)))

oke.lets proceed to forensic oke!

No comments: